Muzeum bez ścian to przestrzeń sztuki, która jest wolna od granic przestrzeni fizycznej. Zamiast tradycyjnych ścian muzealnych, wykorzystuje nowe technologie do wyświetlania sztuki wizualnej i kwestionowania cyfrowych granic. Zaprasza do nowego dialogu między artystami, projektantami, kuratorami i zwiedzającymi. Ten nowy typ muzeum zachęca do wymiany idei i na nowo wyobraża sobie rolę sztuki i jej wpływ na społeczeństwo. Co oznacza dla Ciebie muzeum bez ścian?
Malraux – muzeum bez ścian
„Muzeum bez ścian” André Malraux bada pojęcie sztuki w szerszym i bardziej płynnym znaczeniu, zastanawiając się nad ewoluującym dziś sposobem jej odbioru. W książce tej autor bada współczesne pojęcie sztuki i płynne pojęcia medium. Poniżej wymieniono kilka głównych tematów, które Malraux eksploruje w swoim eseju. Mamy nadzieję, że te uwagi okażą się pomocne przy kolejnym projekcie artystycznym.
Muzeum bez ścian zostało po raz pierwszy wymyślone w 1975 roku przez André Malraux, który widział je jako przestrzeń mentalną wypełnioną sztuką. Zinterpretował on również koncepcję „funkcji poetyckiej” Paula Valery’ego w eseju Le Musee Imaginaire. W książce tej Malraux podszedł do tej koncepcji pośrednio, wybierając i komentując reprodukcje dzieł Daumiera.
USEUM
Projekt Muzeum bez ścian bada, co się dzieje, gdy muzeum traci swoje mury. Opierając się na niedawno odnowionym MAES w Vitorii w Portugalii, stara się na nowo zdefiniować rolę instytucji sztuki, otwierając drzwi do centrum miasta i odzwierciedlając artystyczną i intelektualną wrażliwość wszystkich ludzi. Przygląda się również temu, jak dostępność wpływa na doświadczenie sztuki. Oto cztery ważne punkty do rozważenia, gdy myślimy o Muzeum bez Ścian.
USEUM to internetowe muzeum sztuki, które zaczęło się jako interdyscyplinarny projekt doktorancki pomiędzy UCL Centre for Digital Humanities i Bartlett Centre for Advanced Spatial Analysis. Jest to interaktywna platforma, która zapewnia dostęp do dziesiątek tysięcy nowoczesnych i współczesnych obrazów, a także słynnych dzieł sztuki z 700 muzeów na całym świecie. Wykorzystując mechanizmy crowdsourcingowe, strona USEUM umożliwia użytkownikom eksplorację dzieł sztuki i wysyłanie e-kartek. Na stronie znajduje się również ponad dwa tysiące słów treści edukacyjnych, które w prosty i zrozumiały sposób wyjaśniają kluczowe ruchy w historii sztuki.
Muzeum bez ścian w Port Adelaide
Wonderwalls Port Adelaide to plenerowa wystawa sztuki, na której prezentowane są dzieła 90 lokalnych i międzynarodowych artystów. Wystawa składa się z dużych, plenerowych dzieł uznanych i wschodzących artystów ulicznych, a także z prac w uliczkach i przejściach podziemnych miasta. Każdego roku tysiące odwiedzających przybywa do Portu, aby doświadczyć cudów, które powstają w murach. Aby zorientować się, czego można się spodziewać, przed wizytą wybierz się na wirtualną wycieczkę po Wonderwalls.
Po II Wojnie Światowej wykorzystanie Instytutu zmalało, choć na krótko odzyskał on swoją pozycję po zakończeniu konfliktu. Instytut w Port Adelaide odrodził się po wojnie dzięki zwiększonej liczbie wojskowych i cywilów oraz dodaniu schronu przeciwlotniczego. Instytut Mechaników został przemianowany na Instytut Port Adelaide i został oficjalnie otwarty 23 października 1876 roku. Muzeum posiadało bibliotekę, czytelnię i salę wykładową, a także sale lekcyjne i muzeum.
Projekty muzealne z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości
VR może pomóc muzeom w rozwiązywaniu problemów z dostępnością, przenosząc widzów do miejsc, które nie są już fizycznie dostępne. Dzięki temu odwiedzający z ograniczeniami fizycznymi mogą doświadczać najsłynniejszych kolekcji na świecie bez opuszczania komfortu własnego domu. W XIX wieku stereoskopów używano do oglądania trójwymiarowych przedstawień wojen i postaci historycznych, a także targów światowych. Onix odtworzył te doświadczenia w środowisku VR. Timescope, projekt VR z obrazami Biblioteki Kongresu, symuluje stanie przed słoniem.
Projekty muzealne z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości mogą pomóc muzeom wzbogacić istniejące zbiory i przyciągnąć nowych odbiorców. Muzeum Historii Naturalnej już zaczęło eksperymentować z VR, aby edukować zwiedzających i zachęcać do interakcji. Muzeum nawiązało współpracę z nadawcą Sky, aby stworzyć edukacyjne doświadczenie Hold the World VR. Umieszcza ono użytkowników w zasięgu ręki rzadkich okazów z kolekcji muzeum, a wirtualna wersja Sir Davida Attenborough wyjaśnia ważne fakty na temat każdego okazu. W przyszłości VR może pomóc muzeom w tworzeniu stałych kolekcji VR i umożliwić zwiedzającym zaangażowanie się w ich zbiory poprzez bardziej spersonalizowane doświadczenia.
Podobne tematy