Pytanie brzmi, czy okręty muzealne mogą być reaktywowane? W sieci jest mnóstwo informacji na ten temat, więc dlaczego nie dać pancernikowi drugiego życia? Pancernik Missouri jest tego najlepszym przykładem. Pancernik został wycofany z eksploatacji przez prezydenta Nixona w 1980 roku, ale od tego czasu otrzymał nowe życie. Arizona jest symbolem Pearl Harbor, Missouri jest pomnikiem kapitulacji Japończyków, a New Jersey jest podobnie w zawieszeniu. Podobnie społeczeństwo nie potrzebuje wszystkich czterech emerytowanych superwózków i pancerników klasy Iowa.
Pancernik Wisconsin
W ostatnich latach Marynarka Wojenna reaktywowała dwie swoje historyczne jednostki: pancernik Missouri i krążownik Olympia. Oba okręty zostały zbudowane w połowie XIX wieku i do dziś pozostają popularnymi atrakcjami. Reprezentują różne epoki amerykańskiej historii i są doskonałymi przedstawicielami historii transportu morskiego. Jednak przywrócenie tych statków do życia byłoby ogromnym przedsięwzięciem i wymagałoby ogromnych środków i siły roboczej. Oto jak można by zrealizować reaktywację opuszczonego statku-muzeum:
Marynarka Wojenna posiada prawo do wycofania każdego okrętu. Na przykład pancerniki klasy Iowa mogą zostać aktywowane, ale najbardziej prawdopodobnym kandydatem do reaktywacji jest klasa Wisconsin. Aby aktywować pancernik, marynarka musiałaby wykazać istotną, natychmiastową potrzebę jego użycia. Podczas gdy ponad 1/3 floty jest aktywna w danym momencie, jest mało prawdopodobne, aby istniało obecnie zapotrzebowanie wojskowe na ten okręt.
Aby reaktywować okręt, pierwszym krokiem jest stworzenie solidnego planu finansowego. Ten plan finansowy powinien zawierać koszty remontu okrętu, koszty związane z ochroną środowiska oraz koszty oznakowania okrętu dla zwiedzających. Musisz również zaplanować, jak bezpiecznie zacumować statek. To tylko niektóre z kosztów. Nie należy zapominać o czasie i pieniądzach związanych z przygotowaniem statku dla zwiedzających.
Kiedy właściciele statków muzealnych potrzebują dużej darowizny, mogą szukać innych sposobów na pozyskanie funduszy. Wiele muzeów szuka nowych sposobów na pozyskanie pieniędzy. Kilka organizacji non-profit skupia się na reaktywacji tych statków. Na przykład, OMSI nabyło Blueback w 1994 roku i dokonało poważnych zmian w statku. Proces renowacji trwał około trzech lat, a statek od tamtej pory jest popularną atrakcją.
Reaktywacja pancerników wymagałaby dużych inwestycji w utrzymanie. Utrzymanie tak dużego okrętu kosztowałoby pieniądze podatników. Niewielki, skromny budżet pozwoliłby US Navy reaktywować Iowa za ułamek kosztów. Koszty utrzymania tych okrętów byłyby zaporowe. Jednak główną zaletą reaktywacji pancerników jest ich ogromna siła ognia.
Reaktywacja pancerników to dobry sposób na zwiększenie dochodów muzeum. Pancernik jest bardziej interesujący wizualnie niż lotniskowiec, a masywne nadbudówki ułatwiają ich promocję. A pancerniki mogą znajdować się w pobliżu historycznych reliktów. Pancerniki w Massachusetts i Wisconsin są dogodnie położone w pobliżu rezydencji w Newport i dyskontowych dzielnic handlowych. Atrakcyjność tych okrętów jest wystarczająca, by uczynić je finansowo opłacalnymi.
Konserwacja okrętów marynarki wojennej wymaga dużych środków. Ale wysiłek jest tego wart, gdy nie brakuje wsparcia. Darczyńcy, ludzie biznesu, byli koledzy z okrętów i organizacje edukacyjne mogą pomóc w odrestaurowaniu wycofanego z eksploatacji okrętu wojennego. Mogą też zaoferować wolontariuszy do pomocy przy odbudowie okrętu. Gotowy okręt może być otwarty dla publiczności na zasadzie odpłatności. Gotowy statek będzie mógł być otwarty dla publiczności w zamian za zachowanie historii statku.
Battleship Missouri
Istnieje argument, że okręty muzealne powinny być reaktywowane. Powodem jest to, że miałyby one ograniczony dostęp i stosunkowo niskie utrzymanie. Jednak prawdą jest również, że amunicja byłaby trudna do zdobycia. Na przykład pancerniki klasy Iowa mają tylko 16” działa, a USS Enterprise został wycofany z eksploatacji i miał usunięte reaktory. Pomysł reaktywacji tych okrętów nie jest tak odległy, jak mogłoby się wydawać.
Obecnie USS Missouri jest okrętem muzealnym. Został wycofany z marynarki wojennej w 1955 roku. Obecnie zacumowany jest w rezerwowym miejscu postoju w Rhode Island. W najbliższym czasie planowane jest jego przeniesienie do San Francisco. Ekipa filmu „Battleship” kręciła sceny na pokładzie Missouri, który obecnie jest zadokowany w Pearl Harbor. Załoga okrętu, amunicja i paliwo zniknęły, ale nadal ma on znaczenie historyczne.
Reaktywacja okrętów muzealnych ma jednak pewne ograniczenia. Na przykład nie wolno ciąć wałów statków muzealnych. Zapobiega to zużywaniu się silników i utylizacji kotłów. Czasami jednak Marynarka Wojenna pomija ten przepis. Na przykład pancernik Missouri i niszczyciel-eskortowiec Slater, oba znane z działań w czasie II wojny światowej, przeszły gruntowną przebudowę w latach 80-tych. Oba pancerniki nadal posiadają masywne wieżyczki z 16-calowymi działami.
Istnieją dwa możliwe scenariusze reaktywacji USS Missouri. USS Missouri został przekierowany na Hawaje w 1947 roku, ale jest jeszcze jedna możliwość. Nowa Marynarka Wojenna mogłaby również kupić USS Missouri i przenieść go na Hawaje. Wymagałoby to jednak dużo pieniędzy i czasu. USS Missouri byłby pierwszym, który zostałby reaktywowany. Tak więc, ta opcja nie jest odpowiednia dla każdego okrętu.
Innym sposobem reaktywacji okrętu muzealnego jest wykorzystanie wraku jako muzeum. Niektóre z najsłynniejszych okrętów wojennych z przeszłości zostały wystawione na pokaz w Stanach Zjednoczonych. Na przykład U.S.S. Missouri był okrętem flagowym, który służył w Pearl Harbor podczas II wojny światowej. U.S.S. Hornet został uratowany przed złomowaniem na zachodnim wybrzeżu. W USA zachowały się również U.S.S. Salem i Lexington.
Największą konfiguracją floty muzealnej są kontenerowce. Przestrzeń jest bardzo droga, utrzymanie byłoby zaporowe, a przestrzenie ładunkowe są mało atrakcyjne dla nie-marynarzy. W związku z tym większość tych statków jest zachowana jako statki muzealne. Jakie są więc możliwości reaktywacji tych historycznych statków? Można zadać sobie pytanie: „Jakie jest ryzyko związane z reaktywacją statku-muzeum?”.
Arizona jest słynnym symbolem Pearl Harbor, Missouri miejscem japońskiej kapitulacji, a New Jersey jest pancernikiem w podobnym położeniu, gdyż amerykańska opinia publiczna raczej nie rozpoznaje jego znaczenia. Nie oznacza to jednak, że należy reaktywować wszystkie emerytowane superkariery i pancerniki. Po prostu może to być lepszy sposób na wykorzystanie tych cennych aktywów.
Blueback został wycofany z eksploatacji po II wojnie światowej, a reaktywowany podczas wojny koreańskiej. Następnie był używany jako okręt przeciw okrętom podwodnym podczas wojny wietnamskiej. Otrzymał pięć gwiazd bojowych w wojnie wietnamskiej, był także statkiem ratowniczym dla misji kosmicznej Apollo 8. USS Aries został wycofany ze służby w 1993 roku. Obecnie znajduje się na nabrzeżu Grand River w Brunszwiku w stanie Missouri. Obecnie jest w trakcie renowacji. Muzeum otworzyło swoje drzwi dla zwiedzających w październiku 2002 roku.
USS Abraham Lincoln był pancernikiem amerykańskiej marynarki wojennej, który posiadał najwięcej dział ze wszystkich pancerników amerykańskiej marynarki wojennej. Jego dziewięć 16-calowych dział kalibru 50 Mark 7 jest w stanie wystrzelić pociski o wadze 2700 funtów, które mogą przebić 30 stóp betonu. Okręt przewozi również helikopter z czasów wojny koreańskiej. Oprócz tego organizowane są specjalne zajęcia dla dzieci.
USS Ling był ostatnim okrętem floty, który patrolował amerykańskie wybrzeża podczas II wojny światowej. Odpowiadała na ataki U-Bootów u wybrzeży Stanów Zjednoczonych. Przed zakończeniem wojny odbył tylko jeden patrol na Atlantyku. Po wojnie Ling został wycofany z eksploatacji i trafił do Atlantyckiej Floty Rezerwowej. W 1960 roku USS Ling został reaktywowany jako okręt szkolny dla okrętów podwodnych. Reaktywacja USS Ling była jednym z najbardziej ekscytujących i inspirujących wydarzeń dla narodu.
Podobne tematy